Vanaf onze jongste levensjaren leren we de wereld ontdekken door onze emoties. Ze brengen je waar je wilt zijn of leren je grenzen kennen. Kinderen ervaren geluk, boosheid, angst en verdriet. Vanuit deze basisemoties ontwikkelen ze zich en leren ze omgaan met die complexe wereld om hen heen. Opvoeders en onderwijs kunnen ‘het binnenste’ helpen een plek te geven, ook naar buiten.
Qubo maakte dát tot haar missie, door leerlingen en leerkrachten te helpen in gesprek te gaan, vanuit een heldere basis.
🟨🟥🟪🟦 Vanuit de basis: de vier basisemoties op de slimme kubus vormen een herkenbaar en toegankelijk kader voor kinderen.
💡 Naar nuances: door de laagdrempelige en dagelijkse inzet van Qubo, kun je vanuit een door het kind aangegeven (basis)emotie gericht in gesprek. Bijvoorbeeld:
- Wat voel je precies?
- Wat veroorzaakt dat gevoel?
- Waar in je lijf voel je dat?
- Wat betekent dat voor jou?
- Herkennen klasgenoten dat gevoel?
- Hoe helpen emoties je om iets wel of niet te doen?
- Waarom zijn er geen ‘slechte’ emoties?
- Als je ‘moe’ bent na het sporten of ‘moe’ omdat je te laat naar bed bent gegaan: is dat hetzelfde?
- Past jouw emotie bij 1 van de basisemoties?
- Hebben klasgenoten tips voor elkaar?
Zo kun je gericht in gesprek en geef je steeds meer ’taal aan emoties’, zowel individueel als klassikaal, met het aanbrengen van allerlei nuances en afgestemd op hun eigen leeftijdsgroep of taalniveau.
Wil je ook een emotieladder zoals hieronder met je leerlingen maken? Download hier de kant-en-klare les!
Leer jezelf en de ander beter begrijpen!
